Monday, November 14, 2011

Asas Electrikal Sistem untuk Kenderaan

Kenderaan tidak boleh dihidupkan???

Tahukah anda, salah satu sebab kenderaan tidak dapat dihidupkan adalah disebabkan oleh kerosakan bateri (Bateri weak/ kong). Oleh itu, bagi pemilik kenderaan, penjagaan beteri adalah mat penting.

Bateri kenderaan biasanya terdiri daripada 2 jenis :-
  1.  Sel Kering (Free maintenance)
  2. Sel Basah
Sel Basah 
- Memerlukan mainteance
- Tambah air bateri (mengisi air suling)
- Terdiri daripada; Asid sulfuric cair dan Plumbum plate
- Pakai max-2tahun
- sentiasa menambah air bateri selepas perjalanan yang jauh
- sebagai rutin maitenance; 2 minggu sekali


Kenapa kita perlu menjaga paras air suling dalam Bateri????

Penjagaan air bateri bagi penggunaan sel basah adalah sangat penting untuk mengelak bateri dari 'kong' dan memnjangkan jangka hayatnya.
  1. Paras air di bawah paras 'lower level' menyebabkan plumbum ynag tidak terkena air akan kering dan rapuh. plumbum akan kurang dan mendap menyebabkan proses elektrostatic dalam bateri tidak sempurna.
  2. Paras air melebihi paras 'upper level' aan menyebabkan air bateri melimpah. Vaporization dari air bateri yang terlampau penuh ketika perjalanan jauh akan keluar dari bateri, dan boleh menyebabkan bonet terhakis.

Sel Kering
- Nickel, Carbon atau Litium (kereta hybrid menggunakan petrol dan electric motor untik assist)
- Tidak memerlukan maintenance (pakai sehingga rosak)

Kedua-dua sel basah dan kering boleh dicas atau di 'jump start'

Untuk mengetahui samaada bateri telah rosak;

  1. Start enjin
  2. Lampu terpasang tetepi engine tidak crank
  3. Buat jump start -- Sekiranya enjin tidak boleh dihidupkan, ini bermakna bateri sudah rosak dan perlu diganti baru.
Pastikan juga memeriksa komponen elektrikal yang lain juga, seperti charging sistem. Kerosakan Alternator juga, boleh menyebabkan bateri lemah dan kenderaan tidak dapat dihidupkan.

No comments:

Post a Comment