Monday, November 14, 2011

Perkara yang Perlu Diambil Berat Apabila Mengendalikan Kenderaan Baru

 Perkara-perkara yang perlu diperhatikan apabila mengendalikan kenderaan baru

i.    Gunakan manual sebagai panduan kita.
ii.    Jangan bekerja pada putaran yang tinggi.
iii.   Panaskan enjin terlebih dahulu sebelum kita menggerakkannya.
iv.  Pastikan kita selalu melakukan pemeriksaan berkala pada kenderaan tersebut.

Disamping perkara-perkara di atas tadi penggunaan peralatan yang betul juga amatlah diperlukan bagi mengelakkan sesuatu kerosakan yang lebih serius daripada berlaku.Setiap kenderaan mestilah mempunyai peralatan tangan yang betul seperti :
i.    Satu set spana.   
ii.    Jek tayar.
iii.   Spana plug.
iv.  Bekas minyak pelincir.

Alatan tersebut merupakan alat-alat utama yang diperlukan untuk mengatasi kerosakan yang berlaku pada kenderaan. Kita mesti tahu menggunakan alatan yang sesuai dengan kerosakan yang berlaku pada sesuatu komponen.

Disamping itu juga kenderaan kita mestilah mempunyai komponen-komponen gantian seperti :

i.      Fius.
ii.     Mentol (blub).
iii.    Kabel elektrik.
iv.    Plug.
vi.    Minyak pelincir dan sebagainya.

Kita mesti memastikan setiap komponen gantian mesti ada dalam kenderaan. Komponen-komponen tersebut merupakan bahagian yang sentiasa mengalami kerosakan. Kita mestilah menyimpan semua peralatan dan komponen di atas dan tahu di mana gunanya alatan tersebut. Tujuan kita menyimpan semua alatan dan komponen-komponen gantian adalah sebagai langkah berjaga-jaga jika berlaku satu perkara yang tidak diingini. 
        Sebagai contoh jika fius lampu terbakar, maka kita akan dapat membetulkannya pada masa itu juga. Selain menjimatkan masa, kita jugo dapat menjimatkan duit dari menghantar ke kedai. 
Kita juga perlu beringat untuk memeriksa keadaan kenderaan kita supaya sentiasa sempurna dan pastikan kita tidak lupa akan peralatan yang diperlukan oleh sesebuah kenderaan.

No comments:

Post a Comment